GUP

Politika amandmanima stavlja više od 500.000 m2 zelenog u gradnju

Autor/izvor: DAZ 07/02/2020

Kao što je jučer istaknuto u obraćanju DAZ-a javnosti, u tijeku 31. sjednice Gradske skupštine Grada Zagreba podneseno je ukupno 85 amandmana na Konačni prijedlog izmjena i dopuna GUP-a (HDZ 15, stranka BM 365 64, te gradonačelnik dodatnih 6), što je presedan u povijesti prostornog planiranja u Republici Hrvatskoj.

Ovako podneseni amandmani završni su udarac gradske politike na ionako kontroverzne izmjene GUP-a, kao i na cjelokupni sustav prostornog planiranja.
 
Važno je napomenuti kako su amandmani, iako omogućeni Zakonom o prostornom uređenju, u praksi uglavnom rijetkost. Također je činjenica da podnošenje amandmana nije dovoljno regulirano pa ovakvo korištenje za pojedinačne interese, upućuje na nužnost skorašnje izmjene Zakona.
 
Stav struke je da se amandmanske izmjene nikako ne bi smjele odnositi na ključne postavke plana (koje su predmet javnog interesa te koje moraju proći postupak javne rasprave!) - a osobito se ne smiju odnositi na dijelove plana koji nisu u skladu s ciljevima i programskim polazištima iz Odluke o izradi plana. Konkretno, u slučaju GUP-a, jedan od ciljeva bio je: "očuvanje kontinuiteta i integriteta javnih zelenih površina (javni park, gradske park šume, tematski park i tematske zone", s čime je izravno u suprotnosti otprilike jedna trećina podnesenih amandmana (njih 29).
Prvi rezultati provedene stručne analize nedvojbeno ukazuju da je u slučaju zagrebačkog GUP-a došlo do dosad neviđenog pokušaja izmjena planskog rješenja koristeći instrument amandmana.
 
Naime, eventualnim prihvaćanjem amandmana podnesenih na zagrebački GUP omogućila bi se prenamjena 527.088 m2 javnih površina u površine za gradnju, i to:
- 419.395 m2 javnih zelenih i sportsko - rekreacijskih površina (Z, Z1, Z2, Z3, Z4 i R2) u stambenu ili mješovitu namjenu, 
- 88.970 m2 površina društvene namjene u stambenu, mješovitu ili poslovnu namjenu,
- 18.723 m2 koridora javnih prometnica u mješovitu ili namjenu.
Uzimajući u obzir i 539.458 m2 koje se odnose na ostale promjene namjena zemljišta, kroz amandmane bi se izvršila prenamjena zemljišta ukupne površine 1,066.546 m2 (106 ha) što je približno prostoru tri površine Bundeka ili površini Hipodroma i Velesajma zajedno. 
 
Zaključak:
ovakav broj amandmana i opseg izmjena presedan su u povijesti prostornog planiranja koji rezultira potpuno novim planom, bez stručnog uporišta za predložene izmjene;
dio amandmana nije u skladu s ciljevima i programskim polazištima Odluke o izradi GUP-a, zbog čega iste po definiciji nije moguće ugraditi u konačni prijedlog plana;
ovakvim prijedlogom krše se osnovna načela ZPU - "pojedinačni interesi ne smiju štetiti javnom interesu" te "načelo sudjelovanja javnosti u postupcima izrade planova";
ovaj primjer ukazuje da je nužno preispitati opravdanost amandmana kao instrumenta, uz nužnu dodatnu regulaciju.
 
 
Amandmani na karti u .pdf formatu na poveznici (50mb)

Ostalo

DAV O IZJAVI ŽELJKA UHLIRA "Njegova komunikacija i postupci niti ulijevaju povjerenje niti se pokazuje volja za suradnjom"

08/04/2020
DAZ/ Jutarnji.hr
Prenosimo članak iz Jutarnjeg lista u kojem se Društvo arhitekata Varaždina uz podršku svih ostalih regionalnih društava osvrće na izjavu državnog tajnika Željka Uhlira o primjedbama na prijedlog Zakona o obnovi zgrada oštećenih potresom.

Upute za građane nakon potresa u Zagrebu

06/04/2020
DAZ
Upute građanima o pregledu i ocjeni uporabljivosti građevina

Iskustva Zavoda za obnovu Dubrovnika mogu biti "copy-paste" za Zagreb

04/04/2020
DAZ, Dubrovački vjesnik
Prenosimo članak iz Dubrovačkog vjesnika koji potpisuje Bruno Lucić, a razgovarao je sa sadašnjom ravnateljicom i bivšim ravnateljem Zavoda za obnovu Dubrovnika nakon potresa 1979. godine

Otvoreno pismo predsjedniku Vlade

03/04/2020
DAZ
Stručne udruge i institucije, ponovo pozivaju na sveobuhvatne aktivnosti u cilju što kvalitetnijeg prevladavanja situacije prouzročene snažnim potresima u Zagrebu

Otvoreni poziv za uključivanjem u stručnu raspravu o mogućim modelima obnove

01/04/2020
DAZ
Cilj rasprave je temeljem postojećih iskustava (domaćih i stranih) pokrenuti razmišljanje o nekim novim konceptima obnove prostora, a napose graditeljske baštine, s vizijom da zaključci postanu baza za unapređenje stanja u područjima koja su najviše stradala od potresa kao i poticaj za stvaranje modela sanacije prostora devastiranih kroz sve vrste elementarnih i drugih nepogoda (uključujući i neplansku gradnju).

Hitno pokrenuti Koordinaciju za sanaciju posljedica potresa

30/03/2020
DAZ
Visokostručna interdisciplinarna Koordinacija, koja će upravljati sanacijom nakon potresa, jedina može iznaći rješenja mnogobrojnih problema te osigurati izdizanje s razine zadovoljavanja različitih partikularnih interesa, na razinu javnog interesa. Dodatak: neprihvatljivi prijedlog Zakona

Želimo stručna i provediva rješenja za obnovu Zagreba nakon potresa

27/03/2020
DAZ
"Novi zakon [o sanaciji potresa u Zagrebu] treba derogirati odredbe postojećih zakona da se skrate procedure, jer će u protivnom ovi procesi trajati 10 godina".
Državni tajnik Željko Uhlir tim je riječima tumačio ključne teze planiranog Zakona o sanaciji posljedica potresa u Zagrebu i okolici, čime je potvrdio sve ono na što je struka upozoravala više godina

Inicijativa arhitekata za uspostavom Koordinacijskog tijela za obnovu Zagreba nakon potresa

26/03/2020
DAZ
DAZ, AF, HKA, UHA, UHU i DPUH poslali su Vladi i Gradu Zagrebu inicijativu za uspostavu Koordinacijskog tijela koje treba definirati sve strateške postupke, zakonodavne okvire i provedbene mjere kako bi se ova kriza izgrađenog prostora Zagreba prevladala na kvalitetan način.








Program je realiziran uz potporu 
 Grada Zagreba


Potpora:


Partneri:


Medijski partneri:


Donatori: