Retrospektivna izložba

Miljenko Horvat, "Traganja"

Autor/izvor: DAZ 25/09/2012

Miljenko Horvat (Varaždin, 1935. – Zagreb, 2012.) nedvojbeno je ostavio duboki trag u suvremenoj hrvatskoj umjetnosti, ponajprije svojim djelovanjem u Grupi Gorgona i sudjelovanjem u međunarodnom pokretu Nove tendencije. Međutim, taj je umjetnik i arhitekt ostao prilično nepoznat široj publici.

Prve samostalne izložbe ostvario je 1960-ih u Zagrebu. O njegovu djelovanju nakon toga u Hrvatskoj se ne zna mnogo. Razlog tome je što je otišao u inozemstvo, najprije u Pariz (1962.), a zatim u Kanadu (1966.) gdje je proveo najveći dio života. 

Kako bi se mogao neopterećeno posvetiti svojoj najdubljoj vokaciji, zarađujući za život kao arhitekt, dizajner, predavač dizajna, ilustrator i karikaturist, Horvat je u inozemstvu, osobito u Montrealu, u Kanadi, gdje je u nekoliko navrata izlagao u Muzeju suvremene umjetnosti, ali i u drugim galerijama u Europi i Kanadi, ostvario zapaženu umjetničku karijeru.

Njegovo ime najčešće se vezuje uz grupu Gorgona, za koju je na poticaj Josipa Vanište, realizirao sedmo izdanje istoimenog anti-časopisa 1965. godine. U njegovu ukupnom stvaralaštvu moguće je pronaći specifičan gorgonski duh, što ga je Radoslav Putar detektirao već u prvim predstavljanjima hrvatskoj publici opisujući njegovu poetiku kao „notorni nesmisao koji se ogleda u dostojanstvenoj mudrosti“. No, poriv za neprestanim traganjima u jednom će ga trenutku dovesti na putanju pokreta Novih tendencija, u koje se uključuje participirajući u inovativnom području računalne grafike 1973. Nakon kratkog, ali intenzivnog razdoblja geometrijskih istraživanja, Horvat se vraća tehnici kolaža i spontanom crtežu, a odjeci geometrije pojavljuju se u ciklusu koji naziva Geometrie naturelle / Prirodne geometrije kada glavni motiv i ishodište kompozicija pronalazi u ženskom tijelu. Stalna tenzija između discipline (strukture) i kaosa (dinamizma energije oslobođene u gesti), koja je i inače uvijek latentno prisutna u njegovu radu, u ciklusu Prirodne geometrije postat će očiglednom.

Uz poetske kolaže, koje počinje raditi još u okrilju Gorgone, spontane i gestualne crteže nadahnute japanskom kaligrafijom, bliske poetici apstraktnog ekspresionizma, koji nastaju tijekom sedamdesetih i osamdesetih, istražujući mogućnosti različitih medija Horvat paralelno ostvaruje i bogat fotografski opus. Kao pasionirani putnik, šetač i senzibilni tragač za poetskim mikrokozmosima bilježi "prizore bez značaja", anonimne tragove ljudske ruke i djelovanja vremena na zidovima metropola. U ranim sedamdesetima motiv oljuštenih plakata postat će dijelom definiranog ciklusa Photodecollages / Fotodekolaži kojim će se spontano i bez pretenzija uključiti u još uvelike aktualnu struju urbane ikonografije kakvu njeguju predstavnici europskog Novog realizma i američkog pop arta.

Odbacujući teorije i ne slijedeći uzore, oslanjajući se prije svega na vlastitu intuiciju, u Horvatovu djelovanju nije moguće niti potrebno tražiti modernističke postulate. Horvat nije modernistički čistunac, niti boem, a još manje "romantik koji ponire u prošlost u potrazi za izgubljenim" (R. Putar). Naslanjajući se na jezik već zrelog i umornog modernizma, u pojedinim segmentima njegova izričaja moguće je naslutiti odjeke postmoderne.
Horvatovo raznoliko, bogato i intrigantno stvaralaštvo – od ranih crteža iz 1957. do djela nastalih u ratnom razdoblju, 1993. godine, nakon gotovo pola stoljeća, naposlijetku se otkriva i u gradu u kojemu je nakon studija arhitekture, polako i ustrajno, započeo svoja umjetnička traganja.

Miljenko Horvat u Zagreb se vratio nekoliko godina nakon umirovljenja 2008., gdje je i umro u ožujku ove godine.
Izlagao je na više od 150 skupnih i samostalnih izložbi, a njegova djela danas se nalaze u brojnim muzejskim zbirkama, privatnim i javnim kolekcijama u Kanadi, Izraelu, Nizozemskoj, Italiji, SAD-u...

Kustosica izložbe: Radmila Iva Janković
Autor postava: Tomislav Pavelić
Oblikovanje kataloga: Hamper studio

Izložbu prati katalog s tekstom predgovora kustosice izložbe Radmile Ive Janković, Zapisima o Miljenku Horvatu Josipa Vanište, te izborom poezije Miljenka Horvata Haiku i druge tlapnje koji je priredio i preveo Miroslav Kirin.


Retrospektivna izložba
Miljenko Horvat, Traganja
25.9. – 11.11. 2012.
1.kat, Prostor povremenih izložbi
Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb


1961-1-3, 1961, kolaž, kombinirana tehnika


1964-X 1, 1964, kolaž, kombinirana tehnika


Baz naziva,(ciklus Crno na bijelom), 1976, tuš


Carnet de voyage-Kuala Lumpur, 1981, fotokolaž (pastel, akril, tuš)


Napoli (ciklus Fotodekolaži) 1972, fotografija u boji


New York Graffiti, 1973, dijapozitiv


New York, Soho, 1973, crnobijela fotografija


Scheveningen 1962, crno bijela fotografija


Vacances,(ciklus Prirodne geometrije) 1974. kolaž (akrilik, pastel)


Gorgona, br. 7


Skagen, 1963, crno-bijela fotografija

Rezultati

Gradska knjižnica Grada Zagreba - PAROMLIN

28/02/2019

Objavljujemo rezultat Natječaja GRADSKE KNJIŽNICE GRADA ZAGREBA-PAROMLIN

Novosti

Program rada + članarine za 2019.

29/01/2019

Donosimo program rada DAZ-a te zahvaljujemo svim članovima koji plaćanjem članarina podupiru djelovanje DAZ-a kroz programe, sekcije i natječaja. Pozivamo Vas na uplatu članarine za 2019. godinu

Rezultati

Natječaj Dvorana za bacačke discipline Mladost

24/11/2018

Objavljujemo rezultat Natječaja za bacalište u sklopu Sportskog parka „Mladost“








Program je realiziran uz potporu 
 Grada Zagreba


Potpora:


Partneri:


Medijski partneri:


Donatori: