Izložba
Autor/izvor: DAZ 28/09/2012
Projekt kustoskog kolektiva Što, kako, za koga/WHW – Početi što bolje možemo (Kako govorimo o fašizmu?) – predstavlja izložbu Koliko fašizma? na kojoj će biti izloženi radovi što tretiraju suvremene političke manifestacije na tlu Europe koje mogu biti razmatrane kao slučajevi ponovne pojave fašizma. Postavke će biti otvorene u Galeriji BAK u Utrechtu (29.09.–23.12.2012) i Extra City Kunsthal u Antwerpenu (5.10.-11.11.2012).
Početna točka projekta Koliko fašizma? je zbirka tekstova slovenskog filozofa i političkog aktivista Rastka Močnika objavljena 1995. pod istim imenom. Usred raspada Jugoslavije, Močnik je povezao sukobe i uspon fašističkih snaga u područjima ”od Jadranskog mora do Sibira” sa strukturalnim posljedicama uvođenja i rekonstrukcije perifernog kapitalizma.
U vrijeme uspostave nekoliko novih državnih entiteta utemeljenih na nacionalističkim ideologijama, Močnik je ocrtao niz društvenih konstelacija ključnih za taj proces, raspravljajući o njihovom anti-antifašizmu i kulturnim politikama s rasističkim prizvucima. Ali opušteni odnos između kapitalizma i demokracije – onaj kojeg smo, čini se, uzimali zdravo za gotovo u desetljeću nakon Hladnog rata – poništen je s početkom 21 stoljeća.
Simptomi koje je Močnik 90-ih detektirao na ”periferijama” u međuvremenu su se snažno postavili u središte zapadne liberalne demokracije. Svaka se nova verzija izložbe bavi različitim, međusobno suprotstavljenim detaljima i fragmentiranim narativima, ”kratkim spojevima između partikularnog i univerzalnog” koje Močnik smatra karakterističnima za suvremene forme fašizma, predstavljajući seriju studija čija je ”lokalna” specifičnost postavljena u odnos sa širim socijalnim promjenama.
Izloženi radovi u Koliko fašizma? suprotstavljaju umjetničko djelovanje političkim manifestacijama koje mogu biti razmatrane kao slučajevi ponovne pojave fašizma: uspon nacionalističkih osjećaja i anti-imigracijskih zakona (Lawrence Abu Hamdan, Avi Mograbi, Marina Naprushkina, Cesare Pietroiusti, SUPERFLEX i Lidwien van de Ven); negacija, potiskivanje i deformacija povijesti (Etcétera..., Sanja Iveković, Gert Jan Kocken, Milica Tomić i Želimir Žilnik); normalizacija rata i pretjeranog nasilja (Burak Delier, Thomas Kvan i Trevor Paglen); i brojni slučajevi prisilnih procedura u svakodnevnom životu koji ocrtavaju uznemirujuće obrise fašizma (Judith Hopf, Wendelien van Oldenborgh, Jonas Staal i Mladen Stilinović). Radovi koje smo prezentirali istovremeno se aktivno bave pitanjem uloge umjetnosti i njenih institucija, u trenucima kada se demokracija sve više i više predaje u ruke stručnih tijela koja nisu odgovorna onima koji ih biraju, a nema sumnje da umjetnički svijet nije tamo gdje se donose odluke.
Nakon otvorenja izložbe, u subotu 29. rujna 2012. odvija se istraživački kongres u okviru projekta Bivši Zapad pod naslovom Onkraj onoga što je bila suvremena umjetnost u Umjetničkoj školi Utrechta, Mariaplaats 27, Utrecht.
Što, zašto i za koga/WHW započeo je projekt koji se bavi suvremenim manifestacijama fašizma sa izložbom Detalji u Bergen Kunsthallu u Bergenu 2011. Istraživanje se dalje razvija kroz dvogodišnji projekt koji je inicirao WHW pod nazivom Početi što bolje možemo (Kako govorimo o fašizmu?). Ta je serija aktivnosti od 2012. do 2014. rezultat suradnje s Tensta Konsthall u Stockholmu i Grazer Kunstverein u Grazu.
BAK, basis voor actuele kunst, Utrecht
29/09-23/12/2012
Izlažu: Burak Delier, Etcétera…, Avi Mograbi, Marina Naprushkina, Trevor Paglen, Cesare Pietroiusti, Jonas Staal, Mladen Stilinović, SUPERFLEX, Milica Tomić, i Lidwien van de Ven
kustosice WHW
Extra City Kunsthal, Antverpen
5/10-11/11/2012
Izlažu: Lawrence Abu Hamdan, Judith Hopf, Sanja Iveković, Gert Jan Kocken, Thomas Kvam, Avi Mograbi, Wendelien van Oldenborgh, Cesare Pietroiusti, Lidwien van de Ven, i Želimir Žilnik
kustosi Mihnea Mircan i WHW
Projekt su financirali:
Mondriaan Fund
EU Culture Programme
Flemish Community
uz podršku Ministarstva kulture RH
___
fotografija: Cesare Pietrousti, Penisero unico, 2003.